Reżyser ma oko do codziennych sytuacji zwyczajnych ludzi, z jednej strony skutecznie opiera się przekształceniu bohaterów w reprezentantów stron światopoglądowego konfliktu, z drugiej – łatwemu
Usunąć czy urodzić? Wydaje się, że odpowiedź na to pytanie musi otrzeć się o skrajność. Usunąć: nastolatkowie muszą mieć czas na rozwój, zanim spadną na nich obowiązki dorosłych; nie powinni całe życie być niewolnikami swojej nieodpowiedzialności. Urodzić: nie można tak po prostu pozbywać się dziecka, tylko dlatego że jego rodzice nie byli na nie gotowi. W Belgii, jednym z krajów podchodzących do tego zagadnienia dużo mniej restrykcyjnie od Polski, sytuacja budzi dużo więcej wątpliwości. "Zatrzymać" pokazuje, że wraz z liberalizacją prawa aborcyjnego problem odpowiedzialności za swoje wybory ani nie znika, ani nie staje się prostszy.
Centre du Cinéma et de lAudiovisuel de la Fédération Wallonie-Bruxelles
Région Alsace
Louise Productions
Savage Film
Offshore
Radio Télévision Belge Francophone (RTBF)
Mollywood
Magellan Films
Iota Production
Centre National de la Cinématographie (CNC)
Vlaams Audiovisueel Fonds
Radio Télévision Suisse (RTS)
SRG SSR idée suisse
Office Fédéral de la Culture
Mel i Maxime są przeciętną parą zakochanych nastolatków. Poznajemy ich w chwili, gdy dziewczyna wykręca się od seksu oralnego, mówiąc, że "to obrzydliwe". Chłopak przeprasza – nie pomyślał, że Mel może tego nie lubić, i jednocześnie wyraża zdziwienie, że nigdy wcześniej tego po prostu nie zakomunikowała. Ten krótki moment doskonale definiuje bohaterów: Mel to introwertyczka, o rozbudowanym życiu wewnętrznym, którym nie dzieli się chętnie z innymi; Maxime z kolei bierze wszystko za dobrą monetę, bez pytań i wątpliwości, ale potrafi zdobyć się na refleksję i działanie, gdy wymaga tego sytuacja. Kiedy dziewczyna nieoczekiwanie zajdzie w ciążę, każde z nich zmuszone będzie przekroczyć swoje ograniczenia. "Zatrzymać" to jednak kino objęte nieformalnym patronatem braci Dardenne – zbyt bliskie życiu, by mogło pozwolić bohaterom na efektowną transgresję. Sytuacja młodocianych "winowajców" nie jest dramatyczna – rodzice przyjmują sprawę spokojnie, nie przeklinają, nie karcą, nie nurzają się w bagnie samooskarżeń. Matka Mel naciska na aborcję, rodzice chłopaka są bardziej otwarci na każdy możliwy rozwój wypadków.
Twórców nie zajmuje sensacyjna strona problemu nastoletniej ciąży, nie szukają przyczyn w wychowaniu, warunkach szkolnych czy "złamanym" życiu. Dwoje głównych bohaterów konsekwentnie traktowanych jest podmiotowo, z empatią, ale przyglądamy się ich labilnej psychice, emocjonalnym wybuchom i bezsilności wobec życiowych wyzwań bez łatwego rozgrzeszania. Ich portretowaniu towarzyszy zgrabne omijanie zgranych klisz: chłopaka-troglodyty, który zawsze uchyla się od odpowiedzialności i dziewczyny, która doświadcza przyspieszonego kursu dojrzewania przez sam akt zajścia w ciążę. Reżyser Guillaume Senez ma oko do codziennych sytuacji zwyczajnych ludzi, z jednej strony skutecznie opiera się przekształceniu bohaterów w reprezentantów stron światopoglądowego konfliktu, z drugiej – łatwemu ponowoczesnemu humanizmowi, który za wszelką cenę unika ocen. Momenty trudnych decyzji i rozterek z nimi związanych aranżuje zawsze tak, aby widz nie mógł ustawić się w roli turysty, przechadzającego się po egzotycznym zoo. "Zatrzymać" to kameralny, ale ważny film, subtelnie przeciwstawiający się wszystkim, którzy w swoim spojrzeniu na zagadnienie aborcji i macierzyństwa nie potrafią już wyłączyć haseł z transparentów społecznych demonstracji i krzykliwych nagłówków gazet.
Absolwentka filozofii i polonistyki na Uniwersytecie Warszawskim. Laureatka III miejsca w konkursie im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych (2011). Pisze o filmach do portali... przejdź do profilu